Pierwsze morsowanie, czyli jak przygotować się na zimową kąpiel


Wchodzenie do zamarzającej wody nie jest miłe, na pierwszy rzut oka. Ale jak podkreślają Ci, którzy często morsują, jest to tak fajne przeżycie, że nawet uzależnia. O swoim pierwszym morsowaniu opowiedział nam Łukasz Brzeziński, trener personalny z Warszawy.


Są tacy, którzy robią to dla zdrowia. Są tacy, których namawiają znajomi. Są i tacy, którzy po prostu szukają nowych, ciekawych aktywności w życiu. Do wszystkich tych grup ludzi zalicza się Łukasz Brzeziński.

Morsowanie ułatwia regenerację po ciężkich treningach. Uwielbiam aktywności fizyczne wszelkiego rodzaju i nie chce ograniczać do jednego sportu. Świeże powietrze i ruch to jest to co kocham, próbuje tego co nowe i nieznane, mimo że czasem bywa to nie do końca przyjemne.

Zimna woda, gorące wrażenia!

Paweł Marciniak Nauka Fitness Zdrowie:
Dlaczego i po co zdecydowałeś się wejść do wody zimną?

Łukasz Brzeziński:
Na morsowanie namówił mnie przyjaciel, który sam niedawno zaczął taką przygodę. Sam po prostu poznał morsującą dziewczynę. Opowiedział mi o tym i postanowiłem, że to świetny pomysł, żeby zrobić coś nowego, coś z czym nie miałem wcześniej do czynienia. Chciałem nowej aktywności, więc zostałem morsem!

Paweł:
Jak przygotowywałeś się do tego momentu?

Łukasz:
Do momentu pierwszego morsowania specjalnie się nie przygotowywałem. Długo myślałem tylko czy dam radę. W noc przed pierwszym wejściem do jeziora położyłem się wcześniej spać, żeby dobrze się zregenerować przed tym wydarzeniem. Obuwie do morsowania pożyczyłem od przyjaciela, który mnie do tego zmotywował.

Paweł:
Co trzeba zrobić przed i po takiej kąpieli, by wszyła nam na zdrowie?

Łukasz:
Przed wejściem do wody należy się dobrze rozgrzać, ale co ważne tak żeby się nie przegrzać, nie spocić. Wystarczy 10 minut biegu, pajacyków czy po prostu rozciągania dynamicznego. Po wyjściu należy się dobrze wytrzeć i dogrzać, na przykład ciepłą herbatą z termosu. Warto też po pierwszym w życiu wyjściu z zimnej wody zrobić kilkuminutowy trucht i wejść po raz kolejny.

Paweł:
Czy były jakieś problemy, strach, czy inne przeszkody w czasie Twojego pierwszego morsowania?

Łukasz:
Przeraźliwie bałem się tego wydarzenia. Wiem, że zimna woda jest dla mnie nieprzyjemna, nawet w upalne dni stronie od zimnego prysznica. Bałem się przede wszystkim tego, że cofnę się przed samym wejściem. Ale udało się.

Paweł:
Czy zdecydujesz się na ponowne moczenie w przeraźliwie zimnej wodzie?

Łukasz:
Tak! Chce zacząć to robić w miarę regularnie, bo tylko takie morsowanie daje realne korzyści zdrowotne.

ZALETY MORSOWANIA

Jest ich wiele, ale nie do końca medyczny termin o “hartowaniu organizmu”, to jeden z najlepszych opisów określających pozytywne skutki zimnych kąpieli! Morsowanie daje:

  • poprawę odporności organizmu (stymulacja mechanizmów obronnych naszego ciała)
  • uelastycznienie, lepsze ukrwienie i napięcie skóry
  • poprawę wydolności układu sercowo-naczyniowego
  • znaczącą poprawę samopoczucia
PRZECIWSKAZANIA DO MORSOWANIA

Do wchodzenia do zimnej wody nie ma wcale wielu przeciwwskazań. Wiek nie jest żadną przeszkodą, co z resztą potwierdza wielu morsujących emerytów. Ale na takie kąpiele nie powinny decydować się osoby z:

  • problemami z sercem i krążeniem
  • nadciśnieniem tętniczym (szczególnie, gdy bierze się leki)
  • chorobą mózgu
  • padaczką
  • boreliozą

Polecamy kanały Łukasza: 


Paweł Marciniak

Autor bloga Nauka Fitness Zdrowie




O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak