Niepełnoletni na siłowni, czyli kiedy i jak dobrze wystartować?


Są siłownie, które nie wpuszczają klientów poniżej osiemnastego roku życia. W Polsce bywa z tym różnie, ale coraz więcej młodych ludzi w liceum czy technikum, właśnie tak spędza swój wolny czas. Jak powinni zacząć ćwiczyć, by dobrze ćwiczyć?

Sebastian Borkowski z Wągrowca ma szesnaście lat. Kiedy zaczynał, dokładnie dwa lata temu, wyciskał na klatkę 30 kg. Aktualny Jego rekord to 92.5 kg. W martwym ciągu było 40 kg, teraz jest 105 kg. W przysiadzie startował od 50 kg, doszedł do 120 kg.

Kiedy i jak zacząć?

Autor artykułu w brytyjskim dzienniku Independent z 17 stycznia 2019 roku, pisząc o młodych ludziach na siłowni, nie wspomina o takich osobach jak Sebastian. Cytuje On między innymi współpracującego z redakcją trenera personalnego, który niepełnoletnich ludzi na siłowni raczej nie lubi.

„W tym młodym wieku młodzi ludzie naprawdę muszą uczyć się techniki ćwiczeń, jak to robić prawidłowo (…) Macie młodych facetów, którzy chcą mieć dostęp do maszyn, robią coś źle, co jest sprzeczne z naszym etosem. Widziałem młodych nastolatków trenujących w hotelowych siłowniach, 14 i 15-latków. Czasami próbowałem im doradzić, czasami słuchali, czasami nie” – pisze Karl Henry.

Tyle, że moim zdaniem takie słowa można wypowiedzieć o każdym i to w każdym wieku. Wszyscy powinni pilnować techniki. I zawsze, niezależnie od wieku, znajdą się tacy, którzy nie słuchają profesjonalnych trenerów czy po prostu ludzi bardziej doświadczonych. Pomysłem Sebastiana na bezpieczny trening dla początkujących był FULL BODY WORKOUT.

„Osoba początkująca powinna ćwiczyć 3 raz w tygodniu. Na przykład w poniedziałek, środę i piątek. I to z osobą, która ma pojęcie na temat siłowni. Ponieważ jeśli pójdziemy sami, możemy sobie zrobić niestety krzywdę. Ja po prostu prosiłem o rady starszych ode mnie o jakieś 8 lat kolegów na swojej siłowni i oglądałem różne filmy kulturystów” – tłumaczy Sebastian.

Rzeczywistym problemem młodych ludzi, jest oczekiwanie szybkich rezultatów. Ale i na to Sebastian ma radę.

„Szybkie rezultaty dają systematyczne treningi oraz dieta. Jeżeli będziemy wytrwali, w tym co będziemy robić, na pewno szybko to zaowocuje. A dieta to sprawa osobista, każdy musi ją sobie ustalić sam, ponieważ właśnie dieta to 70% sukcesu. Pozostałe 30% to trening” – podkreśla Sebastian.

Takie podejście godne jest pochwały!

Co może siłownia?

To, że młodzi ludzie mają sporo energii to wie przecież każdy! Może więc na koniec przyda się cytat z amerykańskiego aktora i modela, który zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt ćwiczeń młodych ludzi na siłowni.

„Siłownia może służyć jako doskonałe miejsce, w którym dzieci i młodzi mężczyźni i kobiety, mogą naprawdę opróżnić swoje problemy bezpośrednio na podłodze” – powiedział kiedyś Djimon Hounsou.

Szybki start dla młodego człowieka, do świata siłowni, warto rozpatrywać nie tylko w kategorii zdrowia fizycznego. Psychicznie też można na tym zyskać!




Wspomniany artykuł dziennika Independent: LINK


Polecamy profil Sebastiana:


Paweł Marciniak

Autor bloga Nauka Fitness Zdrowie




O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak


KONTAKT