Melatonina a kompozycja ciała


O melatoninie i jej znaczeniu dla zdrowia oraz naszej sylwetki pisze Mikołaj Żegliński… jak zawsze naukowo i konkretnie!

Wszyscy wiemy już, że melatonina to skuteczny suplement w kontekście poprawy zasypiania, jakości snu a nawet manipulacji naszym rytmem dobowym.

Substancja ta cieszy się coraz większym zainteresowaniem nie tylko ze względu na przystępną cenę ale także potencjalne bezpieczeństwo ponieważ nie ma tu mechanizmu sprzężenia zwrotnego ujemnego, co oznacza że stosowanie z zewnątrz nie blokuje endogennej syntezy.

Nie będę dziś jednak pisał o czymś co można znaleźć na co drugim fanpejdźu (łącznie z info, że deficyt potrzebny jest do utraty masy ciała :P). Postaram się za to przybliżyć wam inną korzyść z suplementacji melatoniną, którą jest potencjalna poprawa kompozycji naszego ciała!

To znaczy, że mogę zyskać więcej mięśni i przybrać mniej tkanki tłuszczowej regulując melatoniną swoją nocną regeneracje…?! Wszystko wskazuje na to, że owszem.

Wiele pytań… i wiele odpowiedzi

Historia przesłanki zaczyna się od badania z 2010r. [1], w którym melatonina wpłynęła pozytywnie na metabolizm glukozy, zawartość adiponektyny i całościową lepszą kompozycję ciała (stosunek mięśnie:tłuszcz)[2].

Co ciekawe w jednym z badań udało się osiągnąć wyniki na poziomie 7% utraty tkanki tłuszczowej oraz 5% zwiększenia beztłuszczowej masy ciała w stosunku do grupy placebo! [3]

Badanie wykonane jest co prawda na samych kobietach i to powyżej 40 roku życia, co może być pewną przesłanką do zachowania lekkiego sceptycyzmu, jednakże kierując wiedzą na temat pewnych mechanizmów (o których zaraz powiem), można uznać je za przydatne.

Sama utrata tkanki tłuszczowej, może być w przypadku melatoniny spowodowana kilkoma czynnikami. Sam wpływ lepszego snu na poziomy hormonów takich jak np. testosteron, estradiol, leptyna czy szczególnie adiponektyny. Adiponektyna to hormon wydzielany przez adipocyty, które regulują homeostazę energii oraz metabolizm glukozy i lipidów. Adiponektyna zmniejsza lipogenezę wątrobową i zwiększa β-oksydację (proces zamienienia tłuszczu na energię), za pośrednictwem aktywowanej przez adipocyty R1, aktywacji kinazy białkowej AMP (AMPK) i receptora aktywowanego proliferacją peroksysomu – PPARα [4]. Może to wyjaśniać opisany przeze mnie wyżej efekt melatoniny w kontekście anagonizmu do tłuszczu.

Kompozycja do skomponowania

Kolejną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę to fakt, iż beztłuszczowa masa cała nie jest równa samej masie mięśniowej. W przypadku melatoniny ma to o tyle duże znaczenie, że bierze ona udział w procesie kościotwórczym [5]. Tak więc pewna część tych 5% (zakładam, że niewielka) może być przypisana tym tkankom.

Podsumowując, lepszy sen przekłada się nie tylko na sam większy komfort życia ale także na pewne reakcje hormonalne, które pośrednio mogą powodować u niektórych, poprawę kompozycji ciała. Warto więc rozważyć czy nasz tryb życia nie wymaga od nas posilenia się tym skutecznym hormonem.

PS: Osobiście muszę się przyznać, że melatonina ze względu na mój nocny tryb życia i ciągłe obcowanie z niebieskim światłem przed snem, znajduje swoje zastosowanie dość regularnie.

Mikołaj Żegliński GAINZ desire


ŹRÓDŁA:
[1]J Pineal Res. 2010 Nov, Melatonin effect on plasma adiponectin, leptin, insulin, glucose, triglycerides and cholesterol in normal and high fat-fed rats. Ríos-Lugo MJ
[2]Endocrinology. 2003 Dec;; Melatonin reduces body weight gain in Sprague Dawley rats with diet-induced obesity. Prunet-Marcassus B
[3]Clin Endocrinol (Oxf). 2016 Mar;. Reduced fat mass and increased lean mass in response to 1 year of melatonin treatment in postmenopausal women: A randomized placebo-controlled trial.
[4] Adiponectin, Leptin, and Fatty Acids in the Maintenance of Metabolic Homeostasis Through Adipose Tissue Crosstalk , Jennifer H. Stern,
[5]Melatonin, bone regulation and the ubiquitin-proteasome connection: A review., Vriend J


Polecamy kanały Mikołaja

 


Zobacz także:


Blog NFZ




O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak


KONTAKT