Maszyny na siłowni! Za i przeciw – wylicza Juliusz Zdański


W jakiej sytuacji, dlaczego i z jakim skutkiem warto siadać do ćwiczeń na maszynach. Juliusz Zdański zebrał kilka ciekawych argumentów.

Maszyny do treningu… Przeciętnej osobie „z ulicy” odwiedzającej klub po raz pierwszy z chęcią zakupu karnetu to właśnie maszyny wydają się najważniejsze – sprawiają wrażenie bezpiecznych, łatwych w obsłudze urządzeń, które każdemu umożliwią trening i dadzą poczucie samodzielności. Jednak niezależnie od celu opieranie na nich swoich treningów znacznie wydłuży Twoją drogę do jego osiągnięcia.

1. Redukcja – trening na maszynach znacznie zmniejsza ilość używanej masy mięśniowej. Ciało spoczywa sobie w dość wygodnej, zrelaksowanej pozycji. Z pracy wyłączone są wszystkie mięśnie posturalne i stabilizujące. Dzięki temu spalanie kalorii jest znikome. Proszę, znajdź kilka złożonych, wielostawowych ćwiczeń angażujących wiele mięśni naraz po czym zacznij je wykonywać, najlepiej w obwodzie. To w ten sposób spala się kalorie! (i jednocześnie kształtuje sylwetkę).

2. Masa mięśniowa – Chcąc budować masę mięśniową powinno nam zależeć na pobudzaniu jak największej ilości grup mięśniowych naraz. To zapewnia odpowiedni bodziec, stymuluje mięśnie do wzrostu dzięki możliwości użycia większych ciężarów i jednocześnie pozwala zaoszczędzić czas trenując dużo mięśni w jednym ćwiczeniu.

3. Siła – co? 😂 Trening siły generalnie wymaga użycia dużych ciężarów, maszyny z kolei wykorzystują maleńkie obciążenia. Poza tym myśląc o sile fizycznej raczej nie zastanawiamy się ile ktoś jest w stanie unieść ciężaru podczas prostowania nóg siedząc. Siła odnosi się do siły całego ciała jako układu.

4. Ogólna sprawność – pomijając względy sylwetkowe, siły i redukcji tkanki tłuszczowej trening ma spełniać jeszcze jedną ważną (i chyba najważniejszą) funkcję: czynić nas sprawniejszymi! Powinien rozwijać nasze zdolności koordynacyjne, zmysł równowagi, propriocepcję, kondycję i umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami fizycznymi w ciągu całego dnia poza siłownią. Te wszystkie elementy nie występują podczas ćwiczenia na maszynach. One za nas trzymają balans, nie wymagają koordynacji, wyznaczają nam tor ruchu ani nie pozwalają nam się zmęczyć. Taki trening nie ma żadnego przełożenia na zadania ruchowe, które napotykamy na co dzień. A chyba każdemu trenującemu powinno o to chodzić.

Trenujcie ciężko 😁

Juliusz Zdański


Polecamy kanały Juliusza


Blog NFZ




O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak