Dlaczego mrożone owoce i warzywa mogą być lepsze niż świeże?


To oryginalne pytania zadało CNN i na podstawie kilku ciekawych wypowiedzi naukowców udzieliło interesującej odpowiedzi. Warto poznać argumenty przemawiające na korzyść mrożonek!

Zdrowie z lodówki

Autorka materiału dla CNN zaczyna swoją opowieść o mrożonych warzywach i owocach przypominając, że jedzenie ich w jak największych ilościach może nam tylko wyjść na zdrowie. I oczywiście ma rację, ale dodaje, że z tymi świeżymi jest pewien problem. I to taki, z którym trudno się nie zgodzić. Otóż kupowane na zapas, w czasie weekendowych zakupów, świeże owoce i warzywa już po kilku dniach są… do wyrzucenia. Często zdarza się przecież nam, że czekające na spożycie produkty, niestety zgniłe lub spleśniałe, trafiają do kosza.

To jeden z argumentów za mrożonkami, bo dzięki takiemu ich przechowywaniu nawet zimą można jeść letnie owoce. A jak zauważa CNN naukowcy twierdzą, że mrożone warzywa i owoce mają tyle samo witamin, a nawet więcej niż te świeże!

„Patrząc na różne, wymyślone przez człowieka, sposoby przechowywania żywności, mrożenie jest na topie jeśli chodzi o utrwalanie składników odżywczych” – powiedział CNN Ali Bouzari, naukowiec i autor książek o jedzeniu.

Inny cytowany przez autorów naukowiec przypomina, że mrożenie pozwala najlepiej zachować witaminy. Ale również dobrze chroni żywność przed chorobami.

Owoce i warzywa są inaczej mrożone

Przyznam, że o tym fakcie zwyczajnie nie wiedziałem. Ale różnice warto znać, bo każdy z nas kupuje albo mrożone albo świeże warzywa i owoce.

„Mrożone owoce są komercyjnie zbierane w szczycie dojrzałości, a następnie indywidualnie i szybko zamrażane oraz pakowane w atmosferze pełnej azotu” – przypomina Gene Lester, fizjolog roślin.

To powoduje, że średnio mają one więcej witamin od tych świeżych, które kupujemy w sklepach i na rynkach. Te świeże zbierane są bowiem przed okresem najwyższej dojrzałości, bo muszą jeszcze przeżyć transport. Dojrzewają w jego trakcie, ale często bez dostępu do światła, a to jest kluczowe dla poziomu ich soczystości witaminowej.

Niestety z warzywami jest gorzej. Przed zamrożeniem są one jeszcze blanszowane. A więc poddawane temperaturze około 35 stopni Celsjusza. W ten sposób niszczy się enzym, który powoduje utratę kolorów i smaku oraz brązowienie. Dzięki temu warzywa dłużej wyglądają na świeże, ale na przykład witaminy C mają nawet o 50% mniej. Bo ta jest wrażliwa na wyższą temperaturę.

Na szczęście tak jak przy owocach, także warzywa do mrożonek zbierane są w fazie najwyższej dojrzałości, więc mają średnio najwięcej składników odżywczych.

Pytanie czy Wy lubicie mrożone warzywa i owoce?


Oryginalny tekst: Why frozen fruit and veggies may be better for you than fresh


Paweł Marciniak

Autor bloga Nauka Fitness Zdrowie




O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak


KONTAKT