Brak ćwiczeń fizycznych pomniejsza mózg!


Kiedy przestajemy ćwiczyć nasz mózg odczuwa to dosłownie, bo i fizycznie i chemicznie. Amerykańskie badania na sportowcach sugerują, że brak ćwiczeń fizycznych dosłownie pomniejsza nam mózg!


Naukowcy z amerykańskiego Uniwersytetu w Maryland opublikowali wyniki badań przepływu krwi mózgowej u sportowców. Przebadali Oni 12 profesjonalnych sportowców, którym kazali przestać ćwiczyć na 10 dni!

Co powoduje brak ćwiczeń fizycznych?

Okazało się, że przerwanie ćwiczeń fizycznych na 10 dni zmniejszyło sportowcom przepływ krwi w aż ośmiu ważnych częściach mózgu. Wśród nich był hipokamp. Znajduje się on w środku naszego mózgu i odpowiada za tworzenie się pamięci, w tym przechowywanie i odtwarzanie wspomnień.

Co to oznacza?

Jeśli tylko 10 dni bez ćwiczeń wyraźnie zmniejsza nasz mózg, przez spadek przepływu krwi, to pomyślcie co traci ktoś kto nie ćwiczy całe życie? Jak sugerują inne badania mniejszy przepływ krwi w mózgu to też mniejsza gęstości połączeń neuronów. To dosłowne kurczenie się prowadzi więc do spadku zdolności mentalnych. Idąc dalej, można powołać się na badania, które sugerują nawet, że brak ćwiczeń może zwiększać prawdopodobieństwo chorób związanych z degeneracją układu nerwowego, takich jak Alzhaimer czy Parkinson.

Co robić?

Pamiętajcie, że dobrze działających mózg to podstawa zdrowego i długiego życia. To też wynika z wielu badań naukowych. A tygodniowo wskazanych jest co najmniej 150 minut średniej intensywności ćwiczeń, albo 75 minut intensywnego treningu! To wydaje się być najlepsze lekarstwo na większy i lepiej działający mózg!

Paweł Marciniak

Na podstawie publikacji: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2016.00184/full


 


Paweł Marciniak

Autor bloga Nauka Fitness Zdrowie




O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak